Skip to content Skip to footer

Vilix – Conversieratio met 25% laten stijgen

Wat is een conversie percentage? Het conversiepercentage, of conversieratio, is de verhouding tussen het aantal bezoekers op een webshop en de personen die een bepaald doel hebben gehaald. In het geval van een webshop is dit doel bijna altijd de uiteindelijke aankoop. Voor Vilix hebben we een aantal mooie functies toegevoegd waardoor we het conversieratio met 25% hebben laten stijgen.

Wat hebben we gedaan?

Toen Vilix bij ons aanklopte werd meteen duidelijk wat het doel was. Met een goede website doorgroeien naar andere markten buiten Nederland en België. Het succes in NL/BE mocht doorgetrokken worden naar Frankrijk en Duitsland. Tijdens dit verhaal werd ook duidelijk dat er 2 opties waren:

  • Een compleet nieuwe webshop ontwikkelen
  • De webshop verbeteren en het conversieratio laten stijgen.

We hebben samen met de founder een uitgebreide scan gedaan van de webshop. Daarna zijn we, in overleg, gegaan voor de tweede optie. De webshop zag er namelijk prima uit, maar er lagen zeker kansen om het conversieratio te verbeteren, naast het conversieratio waren er ook ideeën om de AOV (Average Order Value, aankoopwaarde) te verhogen.

RocketCare heeft mijn Shopify website helemaal gefinetuned naar mijn wensen. De communicatie is enorm goed en ze gaan door totdat je helemaal tevreden bent! Wil je een goed converterende website dan is het zeker een aanrader om je website door hun te laten ontwerpen, maken of aanpassen.

Vilix The Label

Webshop in een nieuw jasje

Omdat het gaat om een bestaande webshop via Shopify. En deze ook nog eens een gekocht thema heeft. Lijkt het alsof er misschien weinig te veranderen is aan bepaalde ontwerpelementen. Bij RocketCare denken we daar anders over, samen met Keshav, onze Senior Developer hebben we een plan gemaakt om bepaalde design elementen aan te passen en opnieuw te coderen. Hierbij hebben we ook gekeken naar het vervangen van Shopify-apps die Vilix al een aantal jaar gebruikte. 

Over het algemeen raden we aan om zo min mogelijk apps te gebruiken op je Shopify webshop, omdat deze veel externe scripts laden. Dit kan zorgen voor een langere laadtijd. Een korte laadtijd kan ook je conversieratio laten stijgen.

Incentives toevoegen aan homepagina

Omdat er organisch verkeer binnen komt via de homepagina hebben we hier meer incentive-elementen geplaatst om doorklikken en kopen te stimuleren. Hier begint de conversie optimalisatie al. De belangrijkste veranderingen zaten in de winkelwagen, daar komen we later op. Al het marketing-verkeer landt op de product pagina’s. Maar organisch verkeerd landt vaak ook op je homepagina. Dit is zeker geen pagina om te vergeten!

incentives webshop

Design elementen op de productpagina

Op de productpagina lagen qua design de meeste uitdagingen. De verhouding tussen product afbeeldingen en informatie lagen elkaar niet lekker. We hebben hier een nieuwe vorm aan gegeven zodat alles beter in elkaar valt. Op de onderstaande foto zie je het verschil tussen het oude ontwerp (links) en het nieuwe (rechts):

design verbeteringen webshop

De product beschrijving was een lange tekst met veel statische en bewegende afbeeldingen. Op de desktop versie bleef de linkerkant leeg zodra je ging scrollen. Op de mobiele versie was het niet duidelijk wanneer er een einde aan zou komen. We hebben het hele thema-origineel weggegooid en “gerecycled”. Verder hebben we een tab met recensies toegevoegd waarin zowel TrustPilot beoordelingen en product recensies te vinden zijn.

customer trust badges

Deze beoordelingen doen het heel erg goed op e-commerce websites. Klanten zoeken naar redenen om bij jou te kopen. Deze redenen moet jij als webshop eigenaar geven. En wat is een betere reden dan een perfecte score en andere enthousiaste kopers?

Naast deze veranderingen hebben we de USP secties verbeterd zodat ze meer opvallen. Deze secties werden ingeladen door een app, de app hebben wij vervangen met eigen code. Weer een app minder, weer een beetje sneller!

De meeste winst uit de winkelwagen!

Alle bovenstaande punten dragen mee aan het conversieratio en de AOV. Maar het allerbelangrijkste is het proces wat hierna komt. De meeste kopers haken af op het moment dat ze bijna willen gaan kopen. Ze zijn al overtuigd, maar dan gebeurt er iets waardoor ze afgeleid raken of ineens de koopdrang kwijt zijn.

Bij Vilix lag dit punt bij het moment dat je op “Toevoegen aan winkelwagen” drukte. Je werd doorgeleid naar een aparte pagina. Deze pagina was erg druk en maakte geen professionele indruk. Wat we hebben veranderd is absoluut een conversie booster voor Vilix geweest. Hier onder zie je de oude pagina waar je naar doorgestuurd werd als je een product toevoegde aan je winkelwagen.

oude winkelwagen

In plaats van de klant doorsturen naar een aparte pagina waar je kan bewonderen wat je gaat kopen, hebben we een inkomende winkelwagen gemaakt en deze zo ontworpen dat de klant opnieuw getriggerd wordt om meer te kopen. Hiernaast hebben we het vertrouwen nog een keer bestempeld met het vertonen van een TrustPilot widget.

Door de shopper opnieuw te triggeren blijft de aandacht bij de aankoop en verloopt het proces natuurlijker voor de klant. We hebben een volume booster toegevoegd aan de nieuwe winkelwagen (zie bovenste gedeelte). Je ontvangt automatisch extra korting als je meerdere producten toevoegt en dit kan je bijhouden door de balk aan de bovenkant van het winkelwagentje. 

Verder zie je andere producten die interessant kunnen zijn, deze kan je met 1 klik toevoegen aan je winkelwagen. Alle functies werken overigens op mobiel én desktop. Deze functies lenen zich ook perfect voor het uitvoeren van A/B-tests. Belangrijk is dat je direct vanaf de product pagina, met de nieuwe winkelwagen, naar afrekenen kan gaan. Een gestroomlijnd proces.

Wil jij je conversieratio ook laten stijgen?