Skip to content Skip to footer

Webshop beginnen? 10 gouden tips!

Wil je een webshop beginnen en weet je niet hoe en waar je moet beginnen? Heb je je webshop al geopend, maar het lijkt maar niet te lukken? Als absolute beginner moet je vertrouwd worden met je nieuwe taken en vooral een uitgekiend marketingconcept hebben voorbereid. Daarna komt natuurlijk nog de uitvoering en de technische kant van het verhaal.

Gelukkig hebben wij een goed begin – met de volgende tips kun je je online bedrijf met succes van start laten gaan, veel klanten aantrekken en je omzet maximaliseren. Om orde te scheppen in de chaos op je to-do lijst, hebben wij een lijst met meer dan 10 tips voor het openen van een webshop verzameld en ze op specifieke gebieden gesorteerd. In 2021 zijn er duizenden online businesses bijgekomen, maar vrees niet: er zijn ook honderdduizenden nieuwe klanten bijgekomen. 

rocketcare tips webshop beginnen

Je hebt je bedrijf al opgezet, maar het werkt nog niet echt?

Spring dan meteen naar: ⇩ Houd je concurrenten in de gaten!

1. Een webshop beginnen met een bedrijfsplan

De vraag der vragen: moet ik het doen of niet? Hoe langer je met deze beslissing worstelt, hoe dringender het wordt om er gewoon voor te gaan. Het risico is immers vrij klein en als je een briljant idee hebt, moet je het in de praktijk brengen.

“Risks may make you win, or they will make you learn. Either of the benefits is worth daring for.”

Israelmore Ayivor, ‘Become A Better You’,

Een online winkel openen vergt niet per se een grote investering. De vuistregel is: bij twijfel is minder meer. Vooral als je het in het begin part-time doet. Wat je nodig hebt is geduld en doorzettingsvermogen, want een succesvolle online winkel ontstaat niet altijd van de ene dag op de andere en vrijwel geen enkele start-up loopt als een uurwerk.

webshop beginnen werken online laptop

Laat je dus niet ontmoedigen door kleine tegenslagen (of youtube advertenties die gouden bergen beloven in 1 week). In feite zijn veel struikelblokken eigenlijk heel gemakkelijk te vermijden met een goede voorbereiding!

De meeste start-ups lopen mis omdat de marktsituatie verkeerd werd ingeschat. Met een grondige voorbereiding kan niets je online winkel in de weg staan.

Hier zijn nog 5 redenen waarom je er gewoon aan moet beginnen:

  • Je wilt eindelijk je droom verwezenlijken en iets van jezelf bouwen
  • Je hebt een bedrijfsidee waar je gepassioneerd over bent
  • De investering en het risico zijn relatief klein
  • Tijdens het proces leer je extreem veel 
  • Met de volgende tips kun je ernstige beginnersfouten vermijden!

2. De veilige optie: webshop beginnen part-time

Uit onderzoek is gebleken dat bijna de helft van alle Nederlanders die elk jaar een bedrijf registreren en een webshop beginnen, hun bedrijf aanvankelijk part-time runnen. Voor de meeste online winkeliers is dit de slimste manier om met zo weinig mogelijk risico van start te gaan. Want zolang het bijbaantje een bijbaantje blijft, hoef je je geen zorgen te maken over je sociale zekerheid verplichtingen (ziektekosten-, pensioen- en langdurige zorgverzekering). Alles blijft hetzelfde – je bent als werknemer namelijk volledig verzekerd, je hoeft in dit geval alleen belasting te betalen over de winsten uit je onderneming.

3. Het bedrijfsidee: ben je een pionier, niche of een copycat?

webshop beginnen bedrijfsidee strategie tabel

Met de pioniers strategie heb je natuurlijk de meeste vrijheid, want je concurreert (in het begin) met niemand. Bovenal kun je de prijzen grotendeels zelf bepalen. Het idee moet echter wel bijzonder goed zijn. En je moet eerst met zo’n bijzonder goed idee komen en vervolgens uitvoeren. Het is vaak niet de eerste keuze als je een webshop gaat beginnen, tenzij je natuurlijk al een werelds idee hebt.

copycat strategie illustratie

In het geval van de copycat strategie ben je vooral afhankelijk van het onderbieden van de prijzen van de concurrentie. Maar je kunt voortbouwen op bestaande oplossingen. De investeringsuitgaven zijn dus meestal gering en bijkomend voordeel is dat je weet dat het idee werkt.

In het geval van de niche-strategie zijn de ontwikkelingskosten ook beheersbaar. Natuurlijk kun je zelf zo ver gaan als je wil. Als je voor jouw niche webshop meteen veel investeert in verpakkingen, branding en customer experience kunnen de kosten oplopen, dat is echter geen slechte keuze! Je concurreert in een sterk concurrerende markt, maar hebt toch een uniek verkoopvoorstel. Je winkel is iets bijzonders.

4. Een goed bedrijfsplan wijst je de weg bij het beginnen van je webshop 

Een bedrijfsplan is een document van ongeveer 10 tot 30 bladzijden dat in detail je bedrijfsplan voor de komende paar jaar schetst. Een webshop beginnen zonder bedrijfsplan is natuurlijk mogelijk, maar je zal zien dat het je op weg helpt.

  • Wat is je bedrijfsdoel?
  • Hoe ben je van plan dit bedrijfsdoel te bereiken?
  • Wat zijn je verwachte inkomsten en uitgaven voor de nabije toekomst?


Een bedrijfsplan is goed voor veel dingen. Als je een lening nodig hebt, is een volledig bedrijfsplan ook welkom bij banken. Een bedrijfsplan moet ten minste deze elementen bevatten:

Schets van het bedrijfsidee

Kwalificaties en ervaring

Markt-, doelgroep- en concurrentieanalyse

Financieringsstrategie

Winstverwachtingen

Een ondernemingsplan helpt je vooruit. Als je voor jezelf een bestaan wilt creëren met een online webshop, zal je bij het uitwerken van dit plan snel merken hoe realistisch – of onrealistisch – je ideeën zijn. Tijdens de eerste jaren van je zelfstandig ondernemerschap geeft het plan je steeds een goede oriëntatiegids over hoe goed of slecht je bedrijf op het ogenblik gaat.

5. Houd je concurrenten in de gaten!

Het succes van je online webshop hangt in wezen af van hoe hij zich onderscheidt van je concurrenten. Daarom moet je je tegenstanders kennen. Ontdek hun sterke en zwakke punten en ontwikkel dan een strategie voor je winkel.

concurrentie analyse en concurrent verbeteren illustratie

Om dit te doen volg je drie stappen:

  • Wie zijn je belangrijkste concurrenten? Bestudeer de eerste lijst vermeldingen voor je zoekterm op Google.
  • Analyseer je concurrentie: prijzen, aanbiedingen, vormgeving, sociale media activiteiten, enz.
  • Leid je doelen en je aanpak af uit je analyse: Wat kun je beter doen? Hoe kun je het beter doen? Wat zijn je kansen op succes?

De volgende tips zijn in de praktijk nuttig gebleken voor deze analyse:

Bestel een product bij je concurrent en ontdek hoe het verkoopproces in zijn werk gaat.

Abonneer je op nieuwsbrieven van je concurrenten.

Stel een Google Alert in. Zo ben je altijd op de hoogte van wat je concurrenten doen.

Onderzoek de trefwoorden die je concurrenten gebruiken om je op het internet te vinden.

6. Hoe ziet je markt eruit?

Is het eigenlijk moeilijk om succes te hebben met een online winkel? De vraag hangt altijd af van de markt waarin je wilt bestaan. Je moet je op een bepaalde markt positioneren. Dit is moeilijker bij in massa geproduceerde artikelen dan bij speciale niche-artikelen, waar de concurrentie geringer is. Zelfs als een markt als geheel een groot volume heeft (met omzetten van enkele miljarden euro’s per jaar) is het moeilijk om daar als eerste een plaats te vinden. Want de markt zit niet op je te wachten. Je moet je daar bewijzen met je aanbod.

Als je een online winkel wilt openen, moet je eerst een uitgebreide marktanalyse uitvoeren. De volgende punten zijn bijzonder belangrijk:

  • Hoe heeft de markt zich in het verleden ontwikkeld en hoe zal hij zich waarschijnlijk ontwikkelen?
  • Welke prijstrends kunnen we verwachten?
  • Welke marketingmethoden zijn nodig om op deze markt klanten te winnen?
  • Hoe groot is het marktvolume?

7. Analyseer je doelgroep voor je begint met je webshop!

Je leeft van en voor je klanten. Daarom is het belangrijk om een doelgroep analyse uit te voeren, vooral in het begin:

  • Wie zijn je potentiële klanten?
  • Hoeveel zijn het er?
  • Hebben ze bijzondere eigenschappen?

    Als je de antwoorden op deze vragen hebt, beschik je over de perfecte basis om je kansen op succes in te schatten en een effectieve marketingstrategie te ontwikkelen. Belangrijke kenmerken die bij de doelgroep analyse onderzocht worden zijn, bijvoorbeeld:
doelgroep analyse tabel

Laat je hierbij vooral niet afleiden door je eigen mening of overtuiging. Bovenstaande voorbeelden lijken wellicht extreem uitgedrukt maar zijn gebaseerd op daadwerkelijke cijfers. Verder moet je rekening houden met:

  • Demografische gegevens (leeftijd, geslacht, gezin)
  • Geografische gegevens (klimaat, cultuur, afstand)
  • Sociaaleconomische gegevens (opleidingsniveau, beroep)
  • Psychografische gegevens (leefstijl, waarden, slechterikken & helden)

Jouw ideale klant bedenken

Het bedenken van jouw ideale klant is heel praktisch. Dit zijn fictieve mensen met typische kenmerken uit je doelgroep. Ze staan als plaatshouders voor je klanten. Als je vier tot vijf van deze mensen creëert, kun je heel duidelijk individuele strategieën uitwerken.

Laten we hier eens een voorbeeld van maken. Je wil een sportwinkel beginnen voor elk geslacht. Jouw focus ligt op mensen die (weer) willen beginnen met sporten, je wil hierbij vooral mensen motiveren om te gaan sporten. Hoe zien jouw ideale klanten er uit?

ideale klant bepalen door klantprofiel

Als je gebruik maakt van deze techniek kan je voor jezelf bedenken wie je wil aanspreken en hoe je deze mensen gaat aanspreken. Buiten het bouwen van de webshop om is dit natuurlijk ook erg belangrijk in de rest van je marketing.
Wil je hulp bij het opzetten van jouw merk?


Een aantal andere (bewezen) voorbeelden:

  • Vrouwen klikken over het algemeen liever door foto’s dan door lange productbeschrijvingen
  • Mannen daarentegen lezen liever gedetailleerde technische productbeschrijvingen.
  • Vrouwen houden van “snuffelen”, dus bied ze functies aan als “zou bij dit kunnen passen”.
  • De jongere generatie brengt veel tijd door op sociale media, dus wees hier voor hen aanwezig.
  • Duurzaamheid wordt gelukkig steeds belangrijker in bijna alle sociale kringen, dus denk ook over dit onderwerp na.

8. Denk na over de toekomst van je product

Herinner je je de hype van bubble tea, met daarin dingen die lijken op parels? Aanvankelijk gehypet als een trendy drankje, kwam bubble tea al snel onder vuur te liggen vanwege het extreem hoge suikergehalte en het gevaar van inname voor kleine kinderen. Ja het bestaat nog steeds, omdat de meeste bedrijven die hier nog steeds mee werken naar hun klanten hebben geluisterd en het product hebben aangepast.

Natuurlijk heeft niet elk product hiermee te maken. Maar vooral met dingen die aan sterke trends onderhevig zijn, moet je altijd een exit strategie in gedachten houden. Denk na over de toekomst van je product! Zal het jaren later nog steeds verkopen? Moet het in de loop van de tijd aangepast worden? Of zul je na korte tijd op zoek moeten naar andere producten? Vergelijk je product met de ontwikkeling van soortgelijke producten in het verleden.

9. In welke talen moet mijn webshop beschikbaar zijn?

Als je een webshop gaat beginnen zou je op één taal moeten focussen. Vooral als je je op de Nederlandse (en Belgische) markt wilt concentreren, is een anderstalige versie van je winkel overbodig. Maar als je vanaf het begin op een internationale doelgroep mikt. Kan je niet zonder een Engelstalige versie van je winkel. Meertaligheid is een onderdeel van de meeste winkelsystemen. Dit bespaart je natuurlijk niet dat je zelf moet vertalen. De Google Vertaler is vaak behulpzaam, maar je moet er niet blindelings op vertrouwen. Machine vertalingen hebben nog veel zwakke punten. Het loont de moeite om een professionele vertaler te betalen als je zelf niet genoeg vreemde talenkennis hebt. Wat je wel zou kunnen doen is een geavanceerde vertaler, zoals deepl.com, inzetten en die vertaling vervolgens door een proeflezer laten scannen.

rocketcare wereldwijd

Shopify heeft sinds kort een nieuwe functie uitgerold genaamd Shopify Markets, waardoor het voor jou (en ons) steeds makkelijker wordt om jouw bedrijf internationaal te laten groeien.

We helpen je graag bij het uitbreiden naar andere landen.

10. Optimaliseer je webshop voor smartphones

Sinds begin 2015 geeft Google de voorkeur aan websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. En niet alleen SEO (Search Engine Optimization) aspecten spreken voor webshops: Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone om te winkelen. Een trend waarvan het einde nog niet in zicht is. Bij onze eigen klanten zien we over een gemiddelde van 80% dat via de telefoon shopt

Hoe maak je je winkel geschikt voor het mobiele internet? In principe zijn er twee mogelijkheden:

  • Je ontwerpt een extra mobiele versie van je winkel
  • Je kiest voor responsive design: je website past zich automatisch aan het betreffende eindapparaat van de gebruiker aan.


Bij RocketCare zorgen we altijd dat elke webshop/website die we opleveren Responsive is. Uiteindelijk moet jouw website op alle apparaten goed werken. Of het nou een smartphone, tablet of computer is.


Je moet ook inspelen op de speciale behoeften van mobiele gebruikers op het gebied van functionaliteit. Vooral mobiele gebruikers hebben weinig tijd. Vereenvoudig daarom bijvoorbeeld de betalingsprocessen. Voor webshops hebben we een aantal aandachtspunten:

  • Gebruik grotere knoppen
  • Kies meer ruimte tussen de afzonderlijke links
  • Vermijd pop-up vensters of nieuwe vensters (tenzij dit voor marketingdoeleinden is en niet als ‘irritant’ ervaren wordt)